Tuesday 1 April 2014

Alhamdulillah

Kadang kala kita ingin difahami , oleh siapa saja , bahkan tentang apa saja yang kita harapkan.

Seringkali kita menuntut , memaksa orang-orang disekeliling kita memenuhi semua keinginan kita, tanpa pandang apakah ia sedang punya masalah atau tidak , lelah atau tidak , sedang berdukakah ia atau bahagia.

Lumrah memang, ketika naluri kemanusiaan kita menuntut hak itu. Tapi,alangkah tidak logisnya, ketika kita sendiri bahkan tidak mau melakukannya untuk diri kita, kita malah memaksakan kehendak untuk orang lain.

Sahabatku, seringkali kita menyalahkan orang lain, bahkan merendahkan orang lain. Kita tidak mau mendengar mereka, tapi memaksa mereka mendengar dan memahami kita. Sungguh tidah wajar jika ini terus kita lakukan . Bukankah dihargai dimulai dari menghargai ? Bahkan agama ini tidak membolehkan kita jika melakukan sesuatu untuk dihargai,tapi kita sangat digalakkan untuk menghargai orang lain, siapapun dia, bahkan keluarga kita sekalipun, orang yang paling patut kita hargai kerana kita sering bersama mereka .

Aku redha andai ditakdirkan tuhan untuk mengambil orang-orang disekeliling ku andainya perkara itu memberikan kehidupan yang lebih baik kepada aku atau mereka . Kerana selama ini aku struggle untuk meneruskan kehidupan sendiri . Pada masa itu tiada family , tiada kawan kawan , hanya yang ada peneman aku pada masa itu SZ . Aku gagahkan juga untuk melalui hari hari ku mengharapkan masa pantas berlalu . Ya , memang masa sangat pantas berlalu sepertinya aku rasa seperti aku tak pernah melalui zaman 2012 mahupun 2013 .

Dan sekarang , apa juga dugaan dan cabaran yang Kau berikan ku tuhan , aku redha dan tabah kerana aku pernah melalui yang lebih mencabar dan dugaan yang paling dasyat dalam hidup ku .Semoga aku akan sentiasa mendapat kredhaan mu Ya Allah . Amin