Sunday 19 January 2014

GREENLAND





 Greenland dalam bahasa Inggeris atau Tanah Hijau  adalah sebuah pulau di sebelah utara Lautan Atlantik dan timur laut Kanada.

 Luas wilayah adalah 2,175,000 km2 dan merupakan pulau terbesar di dunia. Pulau ini merupakan sebahagian daripada wilayah Denmark.
 Ibukota Greenland adalah Nuuk atau Godthab dalam bahasa Denmark.


 ni pulak Lapangan Terbang negara mereka , memang berbeza sungguh dengan KLIA , tengok je la kapal terbangnya pun comel je hee

Dari segi geografi, Greenland merupakan sebahagian dari Amerika Utara. 80% dari seluruh wilayah ini dilitupi dengan ais yang di beberapa tempat setebal 3 kilometer. Hanya daerah pesisir selatan dan barat yang boleh didiami oleh manusia. 

Tapi kalau ikut dari sumber yang terbaru mengatakan ais-ais sudah semakin cair dan menipis , kalau dahulunya salji seperti gambar ni diatas dikatan satu kawasan yang besar dan sekata sahaja aisnya , tapi sekarang kalau dapat dilihat , ais tu sudah berpecah-pecah jadi seperti beberapa kawasan .

Penduduk asli Greenland adalah orang Inuit atau Eskimo. Terdapat juga orang Denmark dan campuran antara orang Inuit dan Denmark yang disebut “Orang Greenland”. Thule pula menempatkan sebuah pangkalan tentera Amerika Syarikat
. Penduduk Greenland berjumlah 58,000 orang dengan pecahan orang Greenland sebanyak 80% dan orang Denmark pula 14,5%. Bahasa rasmi Greenland adalah Bahasa Denmark dan Bahasa Inuit.

Ekonomi Greenland bergantung kepada hasil laut, perlombongan dan perlancongan. Antara keluaran sektor perlombongan termasuk uranium, aluminium, nikel, platinum, tungsten, titanium, tembaga dan delima.

Jerung-jerung di negara Greenland dikatakan lebih ganas berbanding jerung biasa .
















































































































Kalau mengikut sumber , di Greenland juga telah dijumpai satu replika duyung .
haaaa , inilah faktor utama kenapa Cik Pyy suka dengan negara Greenland ni , disebabkan rumahnya yang simple tapi cantik . Cantik kan ? simple je , i loiikkkkkeeeeeeee
subhanallah cantikkan ?

 lagi satu tentang Greenland yang Cik Pyy suka ialah polar bear . Malas nak letak gambar , tak tau nak letak mana satu , semua pun comel . Jangan la tengok bapak polar bear tu , anak diaaaaaaaaaa , omey angattttt .